» MILITARIA » » ★  Obserwuj★  Obserwujesz✕  Nie obserwuj

Dokładnie 13 listopada 1984 roku do Piły przebazowano pierwsze nowoczesne jak na ówczesne czasy samoloty szturmowo-bombowe typu Su-22 M4 (wersja jednomiejscowa)i Su-22 UM3K (dwumiejscowa wersja szkoleniowa)i tu muszę się pochwalić jestem mechanikiem uzbrojenia tego typu samolotów. W związku z przyjęciem nowych samolotów lotnisko ponownie zostało gruntownie przebudowane. Wydłużona została główna droga startowa, która ostatecznie miała długość 2600 metrów. Wzniesiono także wielkie schronohangary oraz dwie składnice materiałów pędnych i smarów potocznie nazywane MPS. Odbiór tak nowoczesnej techniki jaką były samoloty Su-22 wymagało od Dowództwa wielkich zmian modernizacyjnych. Obok wcześniej wspomnianych obiektów pojawił się park maszyn i polowe zakłady lotnicze - PWL. Wybudowano także nowe budynki użyteczności techniczno-magazynowej, koszarowej i administracyjnej. W środkowej części lotniska powstała Centralna Płaszczyzna Postoju Samolotów z miejscami dla 26 samolotów bojowych oraz domek pilota.. Pierwszym lądującym na pilskim lotnisku Su-22 była maszyna o numerze bocznym 3005 pilotowana przez majora Bogdana Likusa.
Jedną z niewielu pamiątek po 6 Pułku z Piły, ale najbardziej okazałą jest samolot Su-22M4 o numerze bocznym 3620. Jest to swego rodzaju unikat, gdyż jako jedyna pilska suka posiada po obu stronach statecznika pionowego godło 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Przedstawia ono czerwoną „szóstkę”, w którą wkomponowany jest orzeł trzymający w szponach cyfrę „3” (numer eskadry do którego należał samolot). „Szóstka” zwieńczona jest sylwetką samolotu Su-22, u podstawy godła znajdują się litery „plmb”. Autorem godła pułku był chorąży Sławomir Wolsztyniak. Na ramie owiewki samolot „3620” dostał również stopień i nazwisko ówczesnego dowódcy 2 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego - płk pil. Zenona Smutniaka (ten element nie zachował się niestety). Z przodu kadłuba samolot posiada namalowane godło eskadr pilskiego pułku – uskrzydlony tygrysek (ewenementem jest kolor tygryska – biały, gdzie na innych Sukach był żółty) trzymający w łapach szachownicę, w którą wpisana jest cyfra „3” jako oznaczenie numeru eskadry.

Suchoj Su-22M4 „3620” został wyprodukowany w Kosmolsku n.Amurem 1 maja 1984 roku. Do Polski dostarczony został w 1985 wraz z innymi 47-oma samolotami tego typu. Pierwszą jednostką był 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile, w kolejnych latach eksploatacji 3620 należał do 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie, do którego odleciał z Piły w dniu 17 grudnia 1997 roku. Następnie służył w 7 PLBR w Powidzu, 39 ELT w Świdwinie a w dniu 16 lipca 2003 został oddany 6 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Powidzu,(moja poprzednia jednostka) gdzie zakończył lotną karierę. Samolot przeszedł 1 remont główny w WZL-2 w Bydgoszczy (zakończony w październiku 1996). Podczas remontu nie został doposażony ani w GPS, ani TACAN (systemy te montowano od 1996 roku na Su-22 podczas prac w Bydgoszczy) – powodem było prawdopodobnie to, że należał do 23 serii produkcyjnej, czyli najstarszej użytkowanej w Polsce.


Początki pilskiego lotniska sięgają roku 1913 kiedy to w zachodniej części miasta obok zakładów lotniczych Ostdeutsche Albatros Werke, które były filią berlińskich zakładów Albatros Flugzeugwerke wybudowano lotnisko, które początkowo służyło celom fabryki. W Schneidemühl zlokalizowano także szkołę pilotów, która mieściła się w jednym z budynków oficerskich. Cały personel lotniczy miejscowego garnizonu liczył około dwóch tysięcy lotników (pilotów, mechaników, członków obsługi naziemnej oraz kadetów szkoły pilotów).

Kilka zdjęc ostatniego samolotu Su-22 w Pile zwanego potocznie Tygryskiem, pokaz odbył się 15 sierpnia z okazji Święta Wojska Polskiego.

 

 

Zdjęcia do artykułu (10) - wyświetl wszystkie:

Reklama


Lotnictwo samoloty - zobacz podobne



Komentarze do artykułu (1):



Na ramie owiewki samolot „3620” dostał również stopień i nazwisko ówczesnego dowódcy 2 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego - płk pil. Zenona Smutniaka (ten element nie zachował się niestety). małe sprostowanie :podczas prac renowacyjnych na samolocie su-22m4 3620 odkrylismy ten napis i musze powiedziec ,ze swietnie sie zachował został zamalowany dosc grubą warstwą farby :) pozdrawiam adam! [2010-11-25]

Aby móc komentować musisz być zalogowany!

zaloguje się

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów.

Ogłoszenie płatne


daj ogłoszenie


Grupy


polityka prywatności