PzKpfw V Panther - czołg Pantera - powstaje replika czołgu pantera

/ 69 komentarzy / 11 zdjęć

PzKpfw V Panther - czołg Pantera - powstaje replika czołgu pantera - dobroni.pl

Czołg Pantera - PzKpfw V Panther - W warsztatach Fundacji Wojskowości Polskiej, w Bielsku-Białej powstaje replika niemieckiego czołgu PzKpfw V Panther. Czołg jest budowany przez Pana Grzegorza Klimczaka i jego ludzi. Na naszym portalu prezentujemy kilka zdjęć z procesu powstawania repliki Panthery.
W powstanie nowego czołgu mocno zaangażowany jest także 'Okejos'(SRH AA7) oraz Robert Fabisiak z Berlina(SRH AA7), który dostarczył masę zdjęć detali pancerza i ogromną ilość literatury.
Panthera jest tworzona na bazie podwozia czołgu technicznego WZT-1. Po kilku modyfikacjach np:
- podniesienie i powiększenie koła napinającego,
- podwyższenie całej wanny podwozia,
- wstawienie wklęsłych dekli w koła,
- naciągnięcie nowych gąsienic z gumowymi nakładkami.
Projekt zaczyna nabierać realnego kształtu. Planowana wersja czołgu to Ausf. AJak tylko dostaniemy wiecej materiałów, będziemy je zamieszczac na bieżąco. Czołg Pantera - PzKpfw V

Tu możemy zobaczyć, jak Węgrzy zrobili swoją replikę Panthery:


A tu mamy oryginalny Czołg Pantera - PzKpfw V pojazd na chodzie...

 

5
Oceń (33 głosów)

 


Dobroni.pl poleca

 

PzKpfw V Panther - czołg Pantera - powstaje replika czołgu pantera - opinie i komentarze



piokot20
To jakiś żart?Panowie jesteście najlepsi na świecie.Życzę szybkiego ukończenia projektu.
(2010-05-26 00:00:00)
0


danmal2777
Tylko czekać kiedy na polskim niebie zaczną latać Łosie i eskadry polskich mysliwców
(2010-05-26 00:00:00)
0


Marwaw
Zobaczyć w powietrzu Łosia....BEZCENNE, ale polską Panterę również. Siadam w pierwszym rzędzie i kibicuje Panowie:)
(2010-05-26 00:00:00)
0


Kangur AIF
To tylko czekać kiedy zobaczymy "Ją" w akcji ;-)
Również trzymam kciuki.
(2010-05-26 00:00:00)
0


FudexFilm

Czekam z niecierpliwością na ukończenie i debiut polskiej repliki Panthery, bo tą węgierską miałem okazję obejrzeć z bliska podczas jej debiutu w Koszycach na rekonstrukcji "Boje o Kosice". Można ją zobaczyć w mojej wcześniejszej relacji oraz na drugim moim filmie tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=ocMkdT5mgTE 

(2010-05-26 00:00:00)
0


okejos
pamietajcie ze pantera moze byc także "polska" Magda z powstania, i chyba PSZ-y używały zdobycznych.
(2010-05-26 00:00:00)
0


użytkownik1476

No Panowie czekamy na rezultaty wytężonej pracy, bo jak widzę po zdjęciach to naprawdę robicie kawał ciężkiej ale pożądnej roboty !!!


Powodzenia i pozdrawiam


Marius

(2010-05-26 00:00:00)
0


nietoperz
Trzymamy kciuki !!!
(2010-05-26 00:00:00)
0


blue savage
Jak się bawić, to na całego. Trzymam kciuki :)
(2010-05-26 00:00:00)
0


marekjg

Przyłączam sie drużyny kiboli:)


Węgierska Panther ma nieźle przymaskowane koło napinające. Życzę podobnych rezultatów.

(2010-05-27 00:00:00)
0


dabwoj1
Ja także oczekuję z niecierpliwością na zakończenie prac i możliwość zobaczenia Pantery. Wielki szacunek dla wszystkich budujących. Jest to kawał ciężkiej ale jakże wspaniałej roboty. Życzę powodzenia.
(2010-05-27 00:00:00)
0


okejos

"Węgierska Panther ma nieźle przymaskowane koło napinające. Życzę podobnych rezultatów"


jak widzicie w "naszej" panterze koło napinające zostało zamienione. Węgrzy zostawil orginalne. a tu zostało zmienione na koło nośne do tego zostanie zmienione wnetrze tego koła na ażurowe. Diametralnnie zmieni to układ gąsienicy na kołach, bedzie bardzej panteropodobny.

(2010-05-27 00:00:00)
0


okejos
w orginale za kołem napedowym w panterze jet takie małe kółko podpierające. jakis pomysł skąd takie zaadoptować ?
(2010-05-27 00:00:00)
0


krzy2006
Boże jak ja bym chciał mieć takiego w garażu.
(2010-05-27 00:00:00)
0


Komski

Naprawdę fajny pomysł... A kiedy Niemcy odtworzą na przykład "Łosia", to będzie dla mnie prawdziwy dowód na to, że rekonstrukcji historycznej nie ograniczają granice państw, ani ich historycznych doświadczeń...


Chociaż "Jedenastka", "Karaś" czy też 7TP sto razy bliższe mojemu sercu, to z wielką chęcią zobaczę również tę "polską" pantherę! Powodzenia!

(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg

Kółko podpierające w pantherze zamontowane na osłonie mechanizmu planetarnego powinno mieć średnicę ok. 140-150mm (na "oko") przeliczając ze skali 1:35... Pamiętajcie o otworach ulgowych w imitacji koła napędowego. Podoba mi się pomysł z zastąpieniem koła napinającego kołem jezdnym:)


Proponuje pogmerać na złomowisku w układzie jezdnym starego ciągnika gąsienicowego. Tam powinny być koła o podobnej średnicy. Możne je później zalać gumą. MOżna je również wytoczyć...


Pozdrawiam

(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg

W uzupełnieniu do poprzedniego wpisu.


Podobno niektóre koparki gąsienicowe mają małe koła jezdne pokryte gumową oponą. Sił tam żadnych nie będzie widząć układ waszej trakcji gąsienicowej. Więc wariacji na ten temat może być sporo.


Pozdrawiam i jako wierny kibol życzę sukcesów!

(2010-05-27 00:00:00)
0


yankes 62
Szkoda że musimy budować repliki niemieckich pojazdów pancernych . Po zakończeniu wojny na pobojowiskach stały ich oryginały. Wtedy były to "pamiątki" po znienawidzonym wrogu . Nikt jednak nie pomyślał o zachowaniu niektórych z nich (Pantera w Poznaniu) dla potomnych celem pokazania z jakim przeciwnikiem przyszło walczyć naszym pancerniakom .
(2010-05-27 00:00:00)
0


toratoratora
kółka podporowe z układu jezdnego koparek "Waryński" są w całości metalowe, dwudzielne i faktycznie dałyby się chyba łatwo adoptować do projektu (K-606, K-1011 i podobne) 
(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg

W panterze kółko podpierające jest pojedyńcze. Ale jeden segment tego koła chyba dałoby sie wykorzystać. A więc znamy już typ urządzenia w którym można poszperać.


Pozdrawiam Darku.

(2010-05-27 00:00:00)
0


toratoratora
Marek a kto będzie zaglądał ze tam są dwa kółka ;) pewnie można jedno usunąć i wstawić tuleję, jutro pojadę zobaczyć z bliska.
(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg
Darku podwójne koło podpierające mogłoby zostać uszkodzone lub zaburzyć trakcję podczas jazdy. To kółko było w oryginale było potrzebne do tego aby gąsienica nie klinowała się na kole napędowym podczas ruchu wstecznego wozu. Inna sprawą są rozmiary kółka podpierającego i wysokość zębów trakcji gąsienicy T-55. Gdybyśmy chcieli zastosować podwójne kólko podpierające musiałby poruszać się z nim zęby trakcji. Wówczas takie koło musiałoby mieć dużo większą średnicę, porównywalną do byłego koła napinające, a na to chyba nie ma tam miejsca.
(2010-05-27 00:00:00)
0


użytkownik2309
Trzeba przyznać, wyczyn godny podziwu !
(2010-05-27 00:00:00)
0


argo
A ja zapytam z innej beczki , jak mianowicie rozwiazaliscie problem stożkowej lufy armatniej?
Jest chyba za dluga zeby toczyć ją w jednym kawałku??
(2010-05-27 00:00:00)
0


okejos
problem teoretycznie został rozwiązany.. czekamy na efekt pracy.. jak wyjdzie podam szczególy i foty
(2010-05-27 00:00:00)
0


mauser98k
w zeszłym roku był na Discovery World program o największych kolekcjonerach broni pancernej . Nie pamiętam nazwiska amerykańskiego miliardera który ma największą taką kolekcje na świecie. Niestety nie udostępnia jej publicznie, wszystko ma do swojej zabawy,wyjątek zrobił dla DW. Ma on specjalną ekipe remontową która doprowadza do stanu używalności pozyskany sprzęt. I teraz najważniejsza sprawa. Otoż chwalił się tej ekipie telewizyjnej ,ze kończą właśnie renowację Pantery sprowadzonej z Polski !!! Prawdopodobnie chodziło o tą zaginioną Pantere z lat 90 -tych. Tak więc musimy zadowolocić się repliką
(2010-05-27 00:00:00)
0


argo
A nie było to przypadkiem to - pantera
(2010-05-27 00:00:00)
0


mauser98k
nie mogę sobie przypomnieć jak sie nazywał ten miliarder. Miał kilkanaście hal wypełnionych sprzętem pancernym, wszystko na chodzie. Niestety tylko dla siebie
(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg

Sławku, śliczna jest ta "A" 501... Tyle tylko, że ten zimmerit jest taki, kurcze ... równy... Chyba rzeczywiście robiony na zamówienie:)


Pozdrawiam

(2010-05-27 00:00:00)
0


marekjg

Przepraszam szanownych forumowiczów za błędy w moim poprzednim wpisie. oczywiście powinno być:


Darku podwójne koło podpierające mogłoby zostać uszkodzone lub zaburzyć trakcję podczas jazdy. To kółko w oryginale było potrzebne tylko do tego aby gąsienica nie klinowała się na kole napędowym podczas ruchu wstecznego wozu. Inna sprawą są rozmiary kółka podpierającego i wysokość zębów trakcji gąsienicy T-55. Gdybyśmy chcieli zastosować podwójne kółko podpierające musiałyby pomiędzy nimi poruszać się zęby trakcji. Wówczas takie podwójne koło musiałoby mieć dużo większą średnicę, porównywalną do byłego koła napinającego, a na to chyba nie ma tam miejsca.


Przepraszam za dyskomfort w czytaniu i pozdrawiam wszystkich Kolegów.

(2010-05-27 00:00:00)
0


Yuri
Chyba o tą kolekcje chodziło Koledze:

http://www.wheatcroftcollection.com/home.html
(2010-05-28 00:00:00)
0


sparrow
Z Panem Grzegorzem rozmawialiśmy o planowanej rekonstrukcji  Pantery na zeszłorocznej Bzurze stojąc obok naszego 7TP. Byłem zaskoczony tym nowym projektem, bo to już naprawdę duży pojazd pancerny do "ruszenia". Gdy przeczytałem na portalu,że sprawa nabiera rozpędu, to tylko pogratulować odwagi naszym rekonstruktorom w realizacji trudnych i pracochłonnych zadań-robota w takiej mechanice i stali to już niezła jazda. Jeżeli "zagrał" silnik do 7TP to myślę, że i Pantera wytoczy się przed warsztat, czego życzę Panu Grzegorzowi i całemu zespołowi współpracowników.
(2010-05-28 00:00:00)
0


toratoratora

mauser98k -  kolekcja Littlefielda  oraz losy panthery z Czarnej Nidy są znane każdemu kto choć trochę interesuje się bronią pancerną. I wanna tej Panthery nigdy nie zaginęła.

Kolekcja pojazdów liczy 220 sztuk różnych pojazdów z różnych okresów historycznych, zlokalizowana jest w Montanie w okolicach Portola Valley, Kalifornia. Całość kolekcji zgromadzona jest w 4 halach.  remontowa cześć to podwójna hala oddalona o 200 metrów od hal wystawowych. Miłego zwiedzania. Można odwiedzać to miejsce,w każdy dzień tygodnia po za  niedzielą,  Littlefield zmarł w zeszłym roku.


(2010-05-28 00:00:00)
0


toratoratora
P.S. Panthera jest na chodzie od 2008 roku, czyli już od dwóch lat 
(2010-05-28 00:00:00)
0


mauser98k
Drogi przyjacielu toratora.Moim zdaniem znajomość kolekcji Littliefielda do oceny stopnia zainteresowań bronią pancerna ma się mniej więcej tak jak znajomośc historii dorożkarstwa na Kubie do znajomości hodowli koni w Polsce.
(2010-05-29 00:00:00)
0


toratoratora

Mauser98k , jakoś nie mogę sobie przypomnieć abyśmy zawierali przyjaźń, choć sfotografowałeś się między innymi na tle TKSa należącego do Adama Rudnickiego, to z Twojego wpisu można wysunąć wniosek, ze jesteś znawcą tematyki dorożkarstwa na Kubie,gratuluję to unikatowa dyscyplina. Na forum obowiązuje żelazna zasada posługiwania się rzetelnymi wiadomościami, forma "nie mogę sobie przypomnieć" "zapomniałem" itp jest mało komfortowa do dyskusji.

A czasem zanim się coś napisze na forum warto poszperać w starszych postach lub w necie.

Pozdrawiam toratoratora 

(2010-05-29 00:00:00)
0


granadaf

wszystko fajnie tylko że Adam Rudnicki nie ma tks'a ....


 


 


PATRON - FWP

(2010-05-29 00:00:00)
0


dabwoj1
Proszę Panów (aby nikogo nie urazić) myślałem że jest to portal pasjonatów wspomagających się wzajemnie a to portal nietolerujących się profesorów, takich "osinobusów" którzy robiąc doktorat używali "episkopatu" a w klasie byli "prymasami". Może dzielmy się wiedzą a nie szukajmy możliwości wyśmiania innych. Mimo iż przeżyłem parę latek nie znam historii pantery jak i kolekcji Littlefielda i chętnie poznam dzięki Panom (cóż zapewnienie rodzinie papu było ważniejsze od szperania tu i tam).
(2010-05-29 00:00:00)
0


toratoratora
Patron racja ! przepraszam za pomyłkę TK3 przepraszam
(2010-05-29 00:00:00)
0


toratoratora
Dabwoj1 świetnie piszesz ! Gratuluję poczucia humoru ! mi chodzi jedynie o nie przekazywanie w formie "nie pamiętam" " a gdzieś słyszałem" , na forum wypadałoby posługiwać się rzetelnym słowem.
(2010-05-29 00:00:00)
0


Redakcja
Panowie! Pax między chrześcijany, bo trzeba będzie "posprzątać..."
(2010-05-29 00:00:00)
0


okejos

prosimy nie przenośic zwyczajó z innego znanego forum.... jak chcecie sobie dokłądac to zalogować sie proszę na www.opluwamkolege.pl :D


a tak na poważnie.pomysł na kółko prowdopodobnie jest rozwiązany.


teraz trudniejsze pytanko...  w czołgu bedą dwie lampy oswietleniowe- czołgowe. Jak zmontować w wieży zeby nie urwać przedwodów podczas obracania.


łozysko podwieżowe jest od BWP

(2010-05-29 00:00:00)
0


toratoratora

połączenie elektryczne załatwiało w takim wypadku na dwa sposoby: 

1 szczotki i ślizg umieszczony na uchwycie przy kołnierzu wieńca ( wystarcza jeden dla + obwodu)  

2 zapas przewodu umieszczany pod wieńcem, z tego rozwiązania szybko zrezygnowano na rzecz ślizgu.

(2010-05-30 00:00:00)
0


toratoratora

jeszcze może zwijany na sprężynie bęben ;)

chyba najszybsze rozwiązanie, mniej skomplikowane niż ślizg z którego izolacją elektryczna może być problem.



(2010-05-30 00:00:00)
0


marekjg

Pomysł z dlugim odcinkiem kabla jest prosty, ale będzie trzeba pamiętać od "odkręcaniu" przewodu przed garażowaniem:)


Jeżeli chodzi o obrót wieży i zasilanie w wiezy, to od dawna jest coś takiego jak złącze obrotowe. Takie urządzenie jest również stosowane w radiolokacji w celu przesłania sygnału z podsatwy do obracającej sie anteny. W opisywanym przypadku tak jak pisze Darek byłyby to z jednej strony dwie tarcze, a z drugiej dwa ślizgacze. W przypadku waszej pantery mogłyby to być dwa pierścienie (sekcje połączonych pierścieni) na ruchomej wewnętrznej podstawie wieży i dwa ślizgacze przymocowane do podwozia i dostarczające zasilanie do tego układu. Dla pewności proponuję zrobić jeszcze bilans energetyczny z takim zamiarem aby nie płynął zbyt duży prąd przez wasze złącze obrotowe. Naszym celem jest wyeliminowanie iskrzeń. Fachowo to się nazywa stany nieustalone w obwodach prądu stałego. Zbyt duże iskrzenia mogą zniszczyć prądnicę nie mówiąc już o zakłóceniach w łączności wewnętrznej.


A.P. Nic o tym nie piszecie, ale jak zamierzacie rozwiązać system łączności wewnętrznej. Czy ten układ w WZT jest sprawny?


Pozdrawiam

(2010-05-30 00:00:00)
0


marekjg

Właściwie dwa obwody są oczywiście dużo na zapas. Instalacje powinny być od siebie jakoś odseparowane. Jeżeli jednak wnętrze wozu będzie białe wystarczyłby dwie lampy świecące do góry i to chyba byłoby najprostrze roziązwanie. Ponownie pozdrawiam.

(2010-05-30 00:00:00)
0


marekjg

A tak wogóle to proponuję aby autor tego artykułu lub Redakcja założyli wątek na forum poświęcony budowie te repliki. Byłoby ciekawie, a ten artykuł i tak pewnie już niedługo zniknie ze strony głównej.

(2010-05-30 00:00:00)
0


Redakcja
Newsy dotyczące budowy pojazdów przez FWP są widoczne na ich stronie
(2010-05-30 00:00:00)
0


Stadler
W czołgach Niemcy stosowali chyba instalację jednoprzewodową?
(2010-05-30 00:00:00)
0


Redakcja
 Tutaj wątek na forum
(2010-05-30 00:00:00)
0


toratoratora
Marekjg jasne, zgadza się ja proponowałem cos co moga sami wykonac lub łatwo adoptować z urządzeń wykorzystywanych w górnictwie, sa takie "ustrojstwa " nawet z 6 biezniami o duzej obciążalności energetycznej. Pozdrawiam
(2010-05-31 00:00:00)
0


okejos
z oświetleniem 1 lampka pomiędzy kierowcą a strzelcem druga na wysokości wieży ale na bocznym pancerzu
(2010-05-31 00:00:00)
0


marekjg
No i własnie o to chodziło:)
(2010-05-31 00:00:00)
0


okejos

temat na cito i bardzo ciężki. jarzmo km po stronie strzelca telgrafisty tzw kugelblende.


jakis pomysł sensowny?chyba ze ktoś ma orginał zrby wząść formę i odlać z epoksydu

(2010-05-31 00:00:00)
0


marekjg
Stanowisko strzelca i jarzmo km wypada w tym miejscu gdzie w WZT macie główny zbiornik paliwa. Proponuje atrapę. Epoksyd będzie w sam raz. Pozdrawiam.
(2010-05-31 00:00:00)
0


okejos

po pierwsze w  wzt1 sa dwa zbiorniki ten przedni jest pośrodku a po prawej stronie jest miejsce dla dowódcy z włazem, wiec  w panterze bedzie strzelec radiotelegrafista,


po drugie epoksyd ok ale jak zrobic to jarzmo.

(2010-05-31 00:00:00)
0


okejos
jarzmo już jest
(2010-06-06 00:00:00)
0


janwierz
Zycze Pomyslnym ukonczeniu tak trudnego i pracochlonnego pomyslu!! Moze  kiedys bedzie mozliwosc np. ujrzenia Panther -repliki w waznej Rocznicowej Rekonstrukcji itd..  Powodzenia!!!
(2010-06-14 00:00:00)
0


szejk
jak to zobaczyłem myślałem że spadnę z krzesła :D bardzo ambitny pomysł ale na "wuzecie" to jest faktycznie możliwe, powodzenia przy budowie :)
(2010-06-23 00:00:00)
0


okejos

[URL=http://img293.imageshack.us/i/img0269w.jpg/][IMG=http://img293.imageshack.us/img293/4180/img0269w.jpg][/IMG][/URL]


Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]


im wiecej ciebie tym mniej... proszę zwrócic uwagę na wykończenie wizjera kierowcy. bedzie jak w orginale. no i koła przednie powiekszone zrobiły swoje.

(2010-07-09 00:00:00)
0


okejos

[URL=http://img293.imageshack.us/i/img0269w.jpg/][IMG]http://img293.imageshack.us/img293/4180/img0269w.jpg[/IMG][/URL]


Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

(2010-07-09 00:00:00)
0


Inkwizytor
o ile dobrze kumam to będzie już druga
(2010-09-30 00:00:00)
0


Inkwizytor
ale powiem szczerze że czekam na Panzer VI Tiger
(2010-09-30 00:00:00)
0


petrwarry
fajna fajna , czy juz istnieje video panthera w final wersjy , s zimmerit, camo i schurzen? dzieki. petr
(2010-10-11 00:00:00)
0


grzegorzp59

Bylem,widzialem(Skarzysko 17.07)-Super! 
Ciekaw jestem  postepu prac przy "Panterze"...
(2010-11-13 00:00:00)
0


grzegorzp59
(2010-11-13 00:00:00)
0


grzegorzp59
Bylem,widzialem{Skarzysko 17.07)SUPER RZECZ!
Ciekaw jestem postepu prac przy "Panterze"...

(2010-11-13 00:00:00)
0


grzegorzp59
(2010-11-13 00:00:00)
0


DIABEU 242
Jak zdobyć części do czołgów, na przykład koła?

Proponuję najpierw sporządzić odpowiedni obraz komputerowy 3D, by potem wydrukować koło czy inną cześć z odpowiedniego materiału, a następnie zlecić jakiejś odlewni metali zrobienie form i metalowych odlewów tych części.
To obecnie najlepsza metoda pozyskiwania części wyglądających jak oryginalne. Gorąco polecam zainteresować się tematem drukarek 3D w rekonstrukcji pojazdów.
(2013-09-18 00:00:00)
0

skomentuj ten artykuł